Saturday 14 April 2012

JOGING ADALAH HOBI SAYA


Berjoging adalah satu bentuk pengelilingan atau berjalan pada kadar yang perlahan atau santai.Tujuan utama adalah untuk meningkatkan kecergasan fizikal dengan tekananyang kurang pada badan dari berjalan lebih cepat.



Berjoging dapat membuatkan saya merasa tenang serta memberikan saya semangat yang baru serta berasa segar. Seterusnya, dengan berjoging saya dapat menyihatkan tubuh badan saya, disamping dapat menghilangkan tekanan belajar seharian serta dapat melupakan tentang masalah yang dihadapi khususnya pelajar seperti saya kerap kali menghadapi tekanan dalam memikirkan kerja kursus  (assighment) yang banyak dan perlu disiapakn  dalam masa yang sama. Selain itu, apabila berjoging saya dapat mengembalikan pemikiran saya ke tahap yang normal dan rasional dalam membuat keputusan dan tidak dalam keadaan yang serabut serta terpaksa dan juga terdesak. Oleh itu, ambillah masa anda walaupun sekejap untuk berjoging, percayalah ianya tidak membebankan malah menyeronokkan.

Kita sering medengar masalah-masalah diluar sana seperti:
Apa  yang  perlu saya lakukan untuk menjaga diri ? Saya tidak mempunyai masa untuk gimnasium  atau bersenam!  "Hari  ini, saya  akan  pulang ke rumah awal  untuk  melakukan kerja". Saya tahu ini adalah soalan dan dilema yang wujud dalam fikiran anda dari zaman kanak-kanak anda  untuk  hud dewasa. Bahagian yang terbaik ialah  bahawa  kebanyakan  kita  tidak  akan  menyelesaikan  isu ini. Kajian menunjukkan 30 minit   senaman  adalah  baik  untuk  seorang  manusia. Lagi ,sekurang-kurangnya 15 minit untuk senaman adalah satu kemestian untuk mengelak diri daripada penyakit jantung, penyakit kencingm manis  dan  kehidupan  seksual  yang  sihat.  Malangnya,kebanyakan kita mengadu tentang ketidakupayaan untuk mencari 15 minit dalam masa 24 jam, bagaimana sedih? Betul!



Ketepikan alasan dan mencari masa dan saya percaya bahawa masa terbaik anda boleh menemuinya pada awal pagi. Gula dalam darah anda dan tahap insulin adalah yang paling rendah pada waktu pagi dan yang menyediakan saat terbaik untuk membakar lemak tambahan di dalam badan anda. Melakukan senaman sebelum makan anda, membolehkan badan anda membakar lemak yang disimpan di dalam badan anda untuk tenaga. Tetapi mengubah rutin anda supaya anda tidak dilanggar oleh kebosanan atau mencari sesebuah syarikat untuk membantu anda mengikuti rutin. Sudah terbukti terbaik adalah  latihan elips dan yang paling mudah berjalan kaki atau berjoging untuk beberapa blok. Berjoging juga dapat menghilangkan stress dan juga membantu kita menangani masalah. Selain memberikan tubuh badan yang sihat, ianya dapat memberi ketenangan kepada kita.










No comments:

Post a Comment