Thursday 12 April 2012

MAKSUD KOMUNIKASI

Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai "satu proses perpindahan maklumat,perasaan,idea dan fikiran seseorang individu kepada individu atau sekumpulan individu yang lain". ia merupakanproses interaksi yang bererti antara individu dan merangkumi kedua-dua:


1. Perbuatan (menghantar dan maklumat)
2. Proses ( bertukar-tukar maksud: Supaya dapat menghasilkan pemahaman. 


Komunikasi boleh mengambil bentuk,baik secara lisan mahupun tidak, misalnya bahasa gerak geri, bahasa isyarat, sentuhan, hubungan mata, dan penulisan. Terdapat berbagai-bagai takrif komunikasi, Bagaimanapun , komunikasi biasanya ditakrifkan berdasarkan enam dimensi utama, seperti yang berikut :




1. Kandungan (apakah yang disampaikan?)
2. Penghantar/Sumber/Pengekod (oleh siapa?)
3. Bentuk (apakah bentuknya?)
4. Saluran (apakah perantaranya?)
5. Penerima/Sasaran/Penyahkod (kepada siapa?)
6. Tujuan.











MAKSUD UMUM
Berasal dari perkataan latin. communicare yang bermaksud untuk menyebarkan atau menyertai. Communicare mempunyai akar, manakala communis pula bermaksud biasa. Menurut Wilbur Schramn (1971), komunikasi merupakan orientasi perkongsian ke arah satu set isyarat maklumat.


INFORMASI MAKLUMAT
Definisi ini menyatakan bahawa komunikasi  berlaku jika pihak yang terlibat bersetuju dan memahami, tanda atau simbol yang telah dihantar oleh pengirim.

Menurut
Wibur Schramn (1971), komunikasi orientasi perkongsian ke arah satu set isyarat maklumat.


Manakala Rogers (1969) mentakrifkan sebagai satu proses di mana kedua-dua pihak yang terlibat membangunkan dan maklumat diantara satu sama lain dengan tujuan untuk mencapai persefahaman. ia menekankan kepada perkongsian makna isyarat. Isyarat atau maklumat yang boleh membawa makna yang berbeza pada individu yang berbeza.

PEMUJUKAN

Definisi ini membolehkan keberkesanan komunikasi yang akan diukur. Jika keberkesanan bergantung kepada sejauh mana komunikasi boleh memujuk individu untuk mengubah sikap atau tingkah laku.

Menurut Carl Hovland 1953. , komunikasi adalah rangsangan yang menyampaikan proses (lisan normal) dengan tujuan untuk mengubah tingkah laku individu.


Manakala
Charles Osgood (1954) menyatakan bahawa komunikasi berlaku apabila sistem atau sumber cuba mempengaruhi sistem lain atau sumber sasarannya dengan memanipulasikan beberapa simbol alternatif yang boleh dihantar melalui saluran penghubung mereka.



PERPINDAHAN

Definisi komunikasi ini memberi tumpuan kepada proses penghantaran di mana komunikasi berlaku apabila terdapat percubaan daripada penghantar walaupun tanpa mendapatkan maklum balas daripada penerima.

Theodorson & Theodorson (1969) mendefinisikan komunikasi sebagai transmisi maklumat, idea, sikap, atau emosi dari satu orang atau kumpulan lain (atau lain-lain) terutamanya melalui simbol.

SIKAP/TINGKAHLAKU
Definisi ini berbeza daripada takrif tiga sebelumnya yang lebih lanjut mengenai maklumat, isyarat atau simbol.

Carter (1973), Cabutan komunikasi sebagai tingkah laku. Menurut beliau, seseorang individu yang berkomunikasi, beliau tidak bertindak balas terhadap maklumat yang dihantar kepadanya. Walau bagaimanapaun, apabila individu berkomunikasi , beliau akan berusaha untuk mencari maklumat yang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi serta  untuk mendapat perspektif yang lebih baik pada persekitaran (tingkahlaku yang dilakukan oleh seseorang individu untuk mencari dan menyebarkan maklumat tertentu).









No comments:

Post a Comment